بتن ریزی و ترمیم بتن

بتن ریزی و ترمیم بتن2019-01-29T13:40:54+03:30

بتن ریزی

یکی از مصالح رایج مورد استفاده در راه ها و جاده سازی که هزینه آن به نسبت مناسب است بتن است. یکی از خوبی های بتن این است که آن را در محلی که می‌خواهند اجرا کنند پیاده سازی و در قالب می‌ریزند، سپس بتن خود به خود شکل قالب را به خود می‌گیرد. اما همانطور که واضح و بدیهی است، هر سازه ای نیاز ترمیم و تعمیر دارد و بتن نیز از این قاعده مستثنا نیست. مثلا بتن ها همیشه در محیط و در معرض عواملی مثل واکنش های قلیایی یا مثلا سولفاته شدن هستند، یا حتی ممکن است این فرسودگی از عواملی مثل اشکالاتی در اجرا منشا بگیرد (در بسیاری از موارد چندین مورد بر فرسودگی بتن موثر هستند).

معمولا ترمیم بتن روی ظاهر آن انجام می‌شود و همین ترمیم ظاهری طبیعتا مستلزم این خواهد بود که آن محدوده ترمیم شده از بتن، با اطراف خود از نظر رنگ و مسائل این چنینی یک دست باشد. هم چنین باید به موارد زیر نیز در ترمیم بتن توجه ویژه ای داشته باشیم:

  • نبود هیچ گونه ترک روی بتن پس از ترمیم بتن
  • داشتن یکپارچگی با بتن های اطراف خود
  • مقاومت کافی در مقابل نفوذ آب
  • داشتن قدرت نفوذ پذیری کافی به دلیل نیاز بتن اصلی به محافظت

هدف از ترمیم بتن همانند ترمیم هر سازه ساختمانی دیگر، این است که بتوانیم طول عمر سازه را افزایش دهیم. در فرآیند ترمیم بتن هدف ایده آل ما این است که بتوانیم به کیفیت بتنی دست پیدا کنیم که در دوره بهره برداری داریم. در برخی موارد نیاز خواهد بود تا از روش های ترمیم بتن مانند تعویض کامل رویه بتنی نیز استفاده شود. ترمیم بتن در کشور هایی که در آن ها حوادثی مثل زلزله زیاد اتفاق می‌افتد، امری طبیعی شده است.

روش های ترمیم بتن

مطالعه و بررسی عوامل موثر در پوسیدگی بتن در کار های تعمیری جزء اقداماتی رایج و ضروری است چرا که تاثیر مستقیم در انتخاب روش ترمیم بتن خواهد داشت. مثلا اگر بخواهید ترک هایی را در بتن ترمیم کنید که در اثر بار به وجود آمده اند، تزریق اپوکسی شاید بهترین انتخاب شما در طولانی مدت نباشد. یکی دیگر از مواردی که در ترمیم بتن معمولا در نظر گرفته می‌شود، آب و هوای منطقه است چراکه در برخی از مناطق جوی شاید بتوان روشی را برگزید که در آینده کمترین میزان تخریب ممکن را داشته باشد.

روش هایی که معمولا در ترمیم بتن استفاده می‌شوند کدامند؟

بتن ریزی مجدد که می‌توان در آن از بتنی کاملا مشابه بتن اولیه و یا بتن اصلاح شده استفاده کرد:

  • بتن پیش آکنده
  • تزریق دوغآب
  • بتن سفت

مراحل ترمیم ترک ها به روش تزریق اپوکسی

  • ابتدا می‌بایست با استفاده از فشار آب و یا فشار هوا، داخل بتن ها را پاکسازی نماییم.
  • در صورتی که در مرحله اول از آب برای پاکسازی بتن استفاده کرده باشیم، می‌بایست داخل بتن ها را خشک کنیم.
  • سوراخ کردن محل پکر ها تا عمق معین و فواصل یکسان از یکدیگر.
  • سطح ترک برای عدم فرار رزین تحت تزریق می‌بایست بتونه شود.
  • رزین آماده سازی می‌شود و تزریق آن از پایین به بالا انجام می‌شود.
  • در انتها نیز باید پکر ها را خارج کنیم و به تمیز کردن سطح بتن بپردازیم.

ترمیم بتن با بتن سفت

ملات بتن سفت شامل سیمان، دو الی سه برابر سیمان، سنگدانه به اندازه الک نمره 16 و آب است (گاهاٌ از ترکیب سیمان سفید و خاکستری نیز استفاده می‌شود). در این مخلوط، به دلیل نسبت کم آب به سیمان، شما شاهد حداقل انقباض در این ملات خواهید بود و ترمیم نهایی شما با دوام، آب بندی خوب و مقاوت مناسبی خواهد داشت.

این نوع ترمیم بتن کمتر برای ترمیم سطح استفاده می‌شود و مورد استفاده اصلی آن در حفره های خیلی عمیق و موارد اینچنینی است. برای عمل آمدن محل ترمیم؛ ناحیه ای که مسطح شده است را با غشاء محافظ یا گونی مرطوب می‌پوشانند.

اجرای دستی

اجرای ملات هایی که به صورت دستی انجام می‌شوند معمولا در محل است. این ملات ها معمولا مخلوطی از مخلوط های آماده کارخانه ای یا سیمان پورتلند و ماسه و یا ملات اصلاح شده با پلیمر هستند. این مصالح کمتر در ترمیم بتن مناطق مشکل دار با آرماتور هایی که باعث ایجاد مشکل در تراکم مصالح پشت آن ها می‌شوند استفاده می‌شوند. این نوع ترمیم معمولا در سطوحی انجام می‌شود که تمیز و خشن باشند تا ملات مورد استفاده بتواند پیوستگی مورد نیاز را به وجود بیاورد. مورد بسیار مهم در این روش، عمل آوردن ملات است و می‌بایست در سطوح بزرگ بعد از تکمیل یک ناحیه و در سطوح کوچک، سریعا پس از اتمام لکه گیری انجام شود.

نمونه کارهای انجام شده توسط گروه پیمانکاری فشخامی

ترمیم بتن فرودگاه مهرآباد در سال‌های 86 تا 92

نمونه کارهای انجام شده توسط گروه پیمانکاری فشخامی